Wil je beter vindbaar worden op LinkedIn? Door een aantal aanpassingen te doen op je LinkedIn pagina, zorg je ervoor dat je profiel beter vindbaar wordt. Dit geldt niet alleen voor de zoekresultaten in LinkedIn, maar ook op Google. In onderstaande blog lees je tips om hoger te eindigen in de zoekresultaten!
1. Profielfoto
Alles begint met een professionele profielfoto op je LinkedIn pagina, een vakantiekiekje is wat minder wenselijk. Bij het maken van een goede foto is het belangrijk om kleding aan te hebben die je normaal gesproken ook naar je werk zou dragen. Zorg er daarnaast voor dat je zo min mogelijk afleidende accessoires draagt of opvallende prints. Bij het maken van de foto is het belangrijk dat je een witte achtergrond hebt en de foto vanaf de voorkant wordt gemaakt.
Wat betreft de omslagfoto, hier kun je een persoonlijk tintje aan geven. Je kunt bijvoorbeeld een afbeelding met een quote van jou plaatsen of een quote die jou inspireert erin verwerken. Mocht je het wat minder persoonlijk willen, kun je ook een landschapsfoto plaatsen. Houd het in beide gevallen bij een rustige afbeelding.
2. Headline en samenvatting
Een headline is het regeltje tekst dat onder je naam staat. Je kunt het vergelijken met een titel die je op je CV zet. De headline is ook zichtbaar op Google wanneer mensen op jouw naam zoeken, dus wees kritisch met wat je hierin zet. Vermeld in dit stukje wat je doet en welke vakgebieden jij interessant vindt. Je kunt er ook voor kiezen om hier een slogan neer te zetten. De headline is zichtbaar op verschillende plekken en bevorderd de vindbaarheid van jouw profiel.
In de samenvatting is er ruimte voor een introductie over jezelf. Het doel van de samenvatting is jezelf introduceren zodat anderen meer over jou weten. Beschrijf sterke eigenschappen, waar je naar op zoek bent en wat jij te bieden hebt voor potentiële werkgevers. Vul ook zoekwoorden in waarop jij gevonden wilt worden. Houd het wel leesbaar en overzichtelijk, gebruik bijvoorbeeld geen symbolen.
3. Vul verder aan!
Voeg jouw genoten opleidingen, werkervaring, cursussen en vaardigheden zo zorgvuldig en volledig mogelijk in, volledig ingevulde profielen krijgen namelijk voorrang in de zoekresultaten op LinkedIn. Ben je tussendoor op wereldreis gegaan of heb je vrijwilligerswerk gedaan? Vermeld dit ook! Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel. Beschrijf bij het invullen van je werkervaring ook de werkzaamheden die jij hebt verricht, doe dit net zo bij opleidingen. Mooie cijfers gehaald? Vermeld deze gerust erbij. Minors, propedeuses of extra activiteiten zijn ook interessant om te benoemen.
4. Aanbevelingen
Anderen over jouw kwaliteiten laten schrijven heeft meer waarde dan dat je deze over jezelf schrijft. Vraag (oud-)collega’s, directies, managers, klanten of andere relevante contacten in je werkomgeving om een referentie/aanbeveling over jou te schrijven. Wanneer de aanbevelingen die over jou zijn geschreven van een aantal jaar geleden zijn, is het tijd voor nieuwe! Hoe recenter de aanbevelingen, hoe geloofwaardiger. Schrijf ook eens aanbevelingen voor anderen, ze zijn namelijk dan sneller geneigd om er ook een voor jou te schrijven.
5. Contactgegevens
Onder contact gegevens kun je gegevens zoals je email en telefoonnummer invullen. Mocht je liever niet hebben dat al je gegevens direct zichtbaar zijn, maak dan alleen je emailadres zichtbaar voor de eerstegraads connecties. Op deze manier kunnen mensen nog steeds gemakkelijk contact met je opnemen! Ook kun je je Twitter-account toevoegen als contact mogelijkheid. Zorg er daarnaast voor dat je profiel op ‘openbaar’ staat, zodat iedereen je profiel kan bekijken.
Heb je inspiratie nodig voor een zakelijke foto? Bekijk de foto’s van ons team.