085-0737070 info@lakehouse.nl

Interview met Joan Leeuwenburg (Corporate Head HR bij Neways): ‘Samen kun je meer bereiken’

door

Met meer dan 50 jaar ervaring en brede engineeringkennis is Neways een trotse technologie- en innovatiepartner voor de klanten in zijn sector. Neways ontwikkelt en levert elektronica die bijdraagt aan belangrijke duurzaamheidsthema’s. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot systeeminnovator die klanten oplossingen biedt op het gebied van industriële automatisering, Internet of Things, big data en slimme mobiliteit. Neways is gevestigd in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China, Tsjechië en Slowakije.

‘De drie segmenten waarom Neways zich richt, zijn echte groeimarken’, vertelt Joan Leeuwenburg, Corporate Head HR bij Neways. ‘We hebben bijvoorbeeld fabrikanten van laadpalen als klant. Met onze meer dan 500 engineers bieden we onze klanten totaaloplossingen. Daarvoor is het belangrijk dat we in een vroeg stadium bij hun plannen betrokken zijn. Op die manier kunnen we samen met de klant een duurzame oplossing ontwerpen en ontwikkelen.’

Jullie zijn altijd bezig met innovatie. Is verbinding tussen medewerkers daarvoor van belang?

‘Zeker! Wij hebben vijf kernwaarden: trust, one team, passion, innovation en customer focus. Verbinding is een onderdeel van trust (vertrouwen) en one team (één team). Want om elkaar te vertrouwen en één team te vormen, is het van belang dat je met elkaar in verbinding staat. En dat is cruciaal voor succes. Denk alleen maar aan de benodigde afstemming tussen Inkoop en Sales. En engineers kunnen innovaties niet geïsoleerd achter de pc uitdenken, maar moeten daarvoor goed samenwerken met de andere disciplines.’

“Verbinding is een onderdeel van onze vijf kernwaarden: trust, one team, passion, innovation en customer focus.”

Wat doen jullie om die verbinding te bevorderen?

‘Onze kernwaarden vormen de basis van een transformatie die we twee jaar geleden hebben ingezet. We hebben in alle landen workshops gehouden met het personeel om de kernwaarden te vertalen naar concreet gedrag. Wat kunnen wij doen om succesvol te zijn voor onze klanten? Het mooie is dat het de mensen zelf zijn die dit bedenken, het wordt niet van bovenaf opgelegd. Onze leiderschapsprogramma’s en trainingen voor young potentials zijn ook gebaseerd op de kernwaarden. En we organiseren trainingen om als one team te werken. Per land hebben we bovendien veranderaars opgeleid die de kernwaarden in hun eigen taal verder brengen in de lokale organisatie.’

Letten jullie op verbindende kwaliteiten als jullie nieuwe medewerkers aannemen?

‘Dat doen we voor de functies waarvoor dat van belang is in verschillende mate. Bij een junior administratief medewerker ligt de nadruk bijvoorbeeld meer op de vakinhoud. Maar voor iedereen geldt dat werken bij Neways heel persoonlijk is. Je wordt hier gezien. Van oorsprong is Neways een gemoedelijk Brabants familiebedrijf. Inmiddels zijn we een internationale organisatie, maar we hebben nog steeds een mensgerichte cultuur. Voor onze employer branding hebben we aan onze medewerkers gevraagd wat werken bij Neways leuk maakt en wat er beter kan. Wat we toen veel hoorden, is dat Neways groot genoeg is om internationaal te zijn, maar klein genoeg om er als medewerker het verschil te maken. Elk individu telt. En nog een opvallende uitkomst: hoe druk het ook is, als je hulp nodig hebt, staat iedereen voor je klaar.’

Hoe houd je verbinding met mensen die thuis werken, of collega’s in andere landen?

‘In coronatijd is gebleken dat thuiswerken voor veel medewerkers een goede optie is. Voor mensen die wat verder weg wonen, is thuiswerken een grote plus, dus het helpt ons ook om aan personeel te komen. We faciliteren thuiswerken daarom en hebben medewerkers een training gegeven om dat op een gezonde manier te doen, maar we willen wel verbinding houden. Het management werkt in principe op locatie. Leidinggevenden kunnen zich ook verder ontwikkelen in online aansturing van hun medewerkers, en op afstand observeren hoe ze in hun vel zitten. Om contact te houden, organiseren we regelmatig fysieke activiteiten, zoals een maandelijkse kantinesessie, een sinterklaasfeest, een kerstborrel, een barbecue en een internationaal voetbal- en volleybaltoernooi.’

Is verbinding ook een thema in de relatie met jullie klanten en leveranciers?

‘In de keten is verbinding heel belangrijk. Samen kun je meer bereiken. Wij vinden het leuk om uitgedaagd te worden door onze klanten en op onze beurt dagen wij onze leveranciers uit. Samen spreken we doelstellingen af waar we voor gaan. Zo hebben we een stuurgroep die duurzaamheidsdoelstellingen formuleert. Overigens waren wij allang bezig met duurzaamheid door hergebruik van onderdelen en materialen, maar daar communiceerden we nog niet over. Toen we van een van onze belangrijke klanten een sustainabilityprijs kregen, beseften we eigenlijk pas zelf hoe bijzonder het is wat we doen.

Wat vraagt het samenwerken als ketenpartners van jullie medewerkers?

‘Je moet je goed kunnen verplaatsen in de klant: voor welke uitdagingen staat die? En als het probleem helder is, gaat het erom dat je bedenkt hoe je elkaar kunt versterken en hoe onze oplossing duurzaam kan bijdragen. Een mooi voorbeeld van meedenken met de klant komt uit coronatijd. Er was een tekort aan beademingsapparatuur, doordat een bepaald onderdeel daarvan niet te verkrijgen was. Een van onze medewerkers bedacht dat wij die onderdelen nog in het magazijn hadden en is hoogstpersoonlijk naar de klant gereden om die te doneren. Dat is de passie die we zoeken in onze mensen.’

‘Voor leidinggevenden worden people skills steeds belangrijker. Het gaat erom dat je de drijfveren van je mensen achterhaalt, dat je hen laat doen waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden en dat je ze als team aan de doelstellingen laat werken. Voorheen werd degene met de meeste kennis vaak leidinggevende. Tegenwoordig is vakinhoud natuurlijk nog steeds van belang, maar is mensgericht leidinggeven de belangrijkste competentie. Zo kwam uit ons youngtalentprogramma een deelnemer naar voren met interesse in productie, maar zonder technische achtergrond. Zij laat nu als teamleider haar team excelleren. Dat is een positieve ontwikkeling, want wij zien graag meer diversiteit in leidinggevende en technische functies. Daarnaast ontstaat door deze benadering meer diversiteit in het management, wat de samenwerking verrijkt. Dergelijke voorbeelden inspireren ons management en onze medewerkers om eens een loopbaanstap te maken die mogelijk niet zo voor de hand ligt.’

“Tegenwoordig is vakinhoud natuurlijk nog steeds van belang, maar is mensgericht leidinggeven de belangrijkste competentie.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie klanten kunnen helpen bij de uitdagingen van morgen?

‘‘Om te beginnen door goede relaties te onderhouden met onze klanten. We kennen onze markt. Wekelijks briefen Sales, Inkoop, en Marketing de organisatie over wat er bij klanten en op de markt speelt en over trends. Ook creëren we nieuwe functies, bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie.’

Een uitdaging van vandaag is de krapte op de arbeidsmarkt, in het bijzonder in de technische sectoren. Hoe gaan jullie daarmee om?

‘We lanceren momenteel een employerbrandingcampagne – deels voor de hele organisatie en deels per land of bedrijf. Ook hebben we meer recruiters aangenomen en krijgen medewerkers een bonus als ze een nieuwe collega aanbrengen. We nemen deel aan events en beurzen en steunen studenteninitiatieven, zoals een boot op zonne-energie. We vinden het heel belangrijk om mogelijkheden te bieden aan stagiairs, afstudeerders en trainees. Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze starters werkervaring te bieden.’

‘Bij vacatures moet je soms buiten de gebaande paden denken. Als iemand niet precies de juiste kwalificaties heeft, maar wel passie en een goede werkhouding heeft en in het team past, dan bekijken we of we die persoon kunnen trainen. En eenmaal binnen is het belangrijk dat medewerkers blijven leren, want de techniek gaat altijd verder.’

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Lakehouse?

‘Recruitment is een heel menselijk beroep, waarbij verbinding onmisbaar is. Je moet elkaar goed begrijpen en dat ging van het begin af aan soepel. Lakehouse leert Neways bovendien steeds beter kennen. Met Maarten kan ik goed sparren. In welke andere branche zouden we op zoek kunnen naar een kandidaat? Op welke niet voor de hand liggende plek zou iemand de kerncompetenties kunnen verwerven die wij zoeken? Zo komen we in gesprek met mensen die we anders niet gevonden zouden hebben, en negen van de tien keer werkt dat.’

‘Na een kennismaking met een kandidaat bespreken Maarten en ik onze bevindingen, om een objectiever beeld te krijgen. Dat doe ik graag snel, ook omdat het belangrijk is om een kandidaat warm te houden. Die wil je niet te lang laten wachten, want hij of zij heeft misschien meer aanbiedingen. Met Lakehouse hebben we goede afspraken over een transparante communicatie. Al met al ervaar ik het als heel prettig om met vakgenoten af te stemmen over de invulling van vacatures.’

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Neem dan contact met ons op!

Bel ons

085-0737070

Waarin wij ons onderscheiden

w

Persoonlijke aanpak

Kennis van de markt

Z

Gegarandeerd een oplossing

Open sollicitatie

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden