085-0737070 info@lakehouse.nl

5 opvallende trends op LinkedIn in 2022

door

5 opvallende trends op LinkedIn in 2022

Met ruim 9 miljoen leden is LinkedIn het grootste professionele platform van Nederland. Zelfs in deze krappe arbeidsmarkt komen daar elke dag nog nieuwe profielen bij. Belangrijk dus om de laatste ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Een aantal opvallende trends en statistieken op een rij, waar jij je voordeel mee kunt doen.

1. Meer focus op employer branding

Er is een ongekende krapte op de arbeidsmarkt en veel bedrijven zijn via LinkedIn op zoek naar personeel. Zomaar een vacature online plaatsen en wachten op sollicitanten werkt niet meer. Dat dwingt bedrijven om zich beter te profileren. LinkedIn wordt dan ook steeds vaker gebruikt voor de employer branding. Met deze vorm van marketing vergroot het bedrijf de zichtbaarheid én de kans op betrokkenheid. De indirecte contactmomenten die er zijn, voordat een recruiter een kandidaat benadert, zorgen voor herkenbaarheid.

➡️ LinkedIn heeft hiervoor speciaal een extra tab toegevoegd aan de bedrijfspagina. De zogenaamde ‘carreer page’, vaak ook wel ‘What we do’ of ‘Life’ genoemd. Dit is een plek waar bedrijven de ruimte krijgen om zichzelf te profileren met testimonials en kijkjes achter de schermen. Onze tip? Maak daar gebruik van!

2. Vaker skilled based zoeken

Nog een duidelijke trend: recruiters zoeken steeds vaker ‘skilled based’ dan ‘title based’. Het idee dat je bijvoorbeeld eerst accountmanager moet zijn geweest om sales manager te worden is achterhaald en past niet meer bij deze tijd, aldus LinkedIn. Het platform speelt daarop in door op basis van hun data inzichtelijk te maken welke vaardigheden en competenties maken dat iemand succesvol is in een bepaalde functie. Zo kunnen bedrijven en recruiters makkelijk zien welke functies goed passen bij welke personen.

➡️ Wij bij Lakehouse maken graag gebruik van deze functie. Ook wij geloven namelijk dat je, zeker in een tijd van schaarste, verder moet kijken dan het platte cv. Persoonlijke kenmerken, ambities en vaardigheden dragen bij aan een hogere slagingskans en een match op de lange termijn. Bovendien verruim je zo de vijver waaruit je vist.

3. Meeste baanwisselingen in januari en september

Er zijn elk jaar twee piekmomenten waarop beduidend meer mensen van baan wisselen dan gedurende de rest van het jaar. Dat zijn de maand januari en de maand september. Het lijkt erop dat de zomervakantie en de feestdagen voor veel mensen momenten van bezinning zijn. Ze hebben tijd om na te denken en voelen wellicht na afloop van de vakantie weerstand om weer aan het werk te gaan in hun oude rol. Het is dus goed om in aanloop naar dat moment zichtbaar te zijn als bedrijf en te laten zien wat je te bieden hebt.

➡️ LinkedIn-tools als Target Ad-Campagnes en Job Slots helpen je zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep. Hiermee breng je berichten onder de aandacht bij de LinkedIn-profielen die bijvoorbeeld voldoen aan de juiste functietitel, woonplaats en skills. Deze doeltreffende campagnes zijn bij Lakehouse standaard onderdeel van het wervingspakket.

4. Eerste oriëntatie begint een half jaar van tevoren

Uit de statistieken van LinkedIn blijkt dat de professionals die van baan wisselen, zich zo’n 5,9 maanden van tevoren beginnen te oriënteren. Kandidaten hebben vaak al 30 ‘touch points’ gehad, voordat zij de keuze maken voor een specifieke baan. De touch points zijn de (in)directe contactmomenten tussen het bedrijf en de kandidaat. Verdeeld over een half jaar kun je daarbij denken aan een vacature, een interview met een tevreden medewerker, of een bedrijfsvideo die al eens voorbij is gekomen op de tijdlijn.

➡️ Hoe eerder je begint met het promoten van een vacature, hoe groter de kans dat jij op het juiste moment aan nieuw personeel komt. Wij kunnen je daar, als onderdeel van een wervingstraject, bij helpen door samen met onze partners wervende vacatureteksten te schrijven, toffe bedrijfsvideo’s te maken en persoonlijk contact te zoeken met de beste kandidaten. Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op!

5. Elke 3.8 jaar een nieuwe baan

Nederlanders wisselen gemiddeld iedere 3.8 jaar van baan. Daarbij is de duidelijke trend te zien dat jongeren vaker van bedrijf wisselen. De verwachting van LinkedIn is dat het gemiddelde nog verder zal teruglopen. Dit omdat in de huidige 3.8 jaar ook de oudste deel van de beroepsbevolking is meegerekend, met mensen die soms wel 30 jaar voor hetzelfde bedrijf blijven werken. Een positieve noot: de millennials komen na een aantal wisselingen vaak wel terecht op een plek waar ze uiteindelijk langer willen blijven.

➡️ Het is goed om je te realiseren dat employer branding niet iets is dat je tijdelijk doet om een specifieke vacature vervuld te krijgen. Door hier structureel in te investeren en je bedrijf erop in te richten, ben je beter bestand tegen de snelle wisselingen van de jongere generatie professionals.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met LinkedIn.

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Neem dan contact met ons op!

Bel ons

085-0737070

Waarin wij ons onderscheiden

w

Persoonlijke aanpak

Kennis van de markt

Z

Gegarandeerd een oplossing

Open sollicitatie

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden